Per: Jacinto Bonales
“... i, per
reblar el clau, m’enviessin aquí, a un poble de descreguts.” Amb aquestes paraules de Jesús Moncada posades en boca de Santa
Casilda al cèlebre Debat d’urgència (1), l’autor ens atansa a una
realitat històrica viscuda al primer terç del segle XX al poble de Mequinensa:
la extraordinària difusió del laïcisme entre els seus habitants.
Sens dubte la
important immigració arribada al poble durant la segona dècada d’aquell segle
–amb motiu del auge de l’explotació minera– tingué un paper transcendental en
les actituds i la mentalitat dels veïns, però no hi ha dubte que Mequinensa
presentava ja, de molt abans, un tarannà obert, una vitalitat festiva i una
amplitud de mires que, per aquells dies, no es trobaven en qualsevol poble. I
és que al llarg del segle XIX el poble era un nus de comunicacions, quan pel
riu pujaven i baixaven mercaderies i persones, costums i relats, idees i
reivindicacions.

Entre les onades
d’idees que pujaven i baixaven pel riu, de boca a orella corrien les
reivindicacions socials i obreres, però també les noves inquietuds, com
l’espiritisme (5). Potser per això els sectors més religiosos de la població
van formar una societat “Popular catòlica” coneguda com “Los Luises”
muntant una biblioteca (6).

![]() | |||
Joves disfraçades l'any 1920. Foto: R.Roca Mollerusa. Facebook |
Val a dir, que el
rector bé havia d’estar empipat, ja que la gent no anava a missa: el mateix
capellà, uns anys desprès, reconeixia que només donava tres-centes comunions
l’any. Això sí, cosa curiosa, “se vive en esta parroquia completamente
apartado de la Iglesia, y sin embargo, no hay ningun odio á la Iglesia”(9),
vivint i morint sense remordiments al respecte. Si els miners treballaven tots
els diumenges, els pagesos només ho feien pel matí, trobant sempre quelcom
millor que fer per les tardes que dedicar-se a la seva ànima cristiana. Per acabar
de reblar el clau l’església no va aconseguir l’adoctrinament complert dels
infants ja que tots els intents de fer una escola religiosa van acabar al fons
del riu, existint, això sí unes escoles laiques “de personalismo, o
separacion del resto del pueblo para sus actos políticos”.
Amb la dictadura
de Primo de Rivera semblava que, poc a poc, el rector podria reconduir la
situació, però... “Gondéu”, en el mateix parlar estava aquesta tradició
aliena a l’església: “blasfeman los grandes y blasfeman los pequeños, y
hasta blasfeman muchas mujeres. Se blasfema sin ton ni son y en muchisimos
casos he observado que muchos blasfeman y no saben lo que dicen, ni siquiera
saben si existe Dios”... Com deia el propi rector, “sabido es, por
desgracia, que esta parroquia de Mequinenza tiene una fisonomia propia y
especial y que se diferencia de todas las otras parroquias del Obispado...”
Notes:
(1) Jesús Moncada: Històries
de la mà esquerra, Barcelona, Edicions de la Magrana, 1988.
(2) Diari La
Esperanza, núm. 6278, del 22 de març de 1865, pàgina 2.
(3) Una de les 26
societats musicals de la província de Saragossa, i una de les 236 societats
existents a Espanya: Almanaque musical de teatros. Madrid, Impremta de
J.A. García, 1867, pàgina 89.
(4) L’existència de
bandes musicals a Mequinensa es constata al llarg de tot el segle XX. Veieu per
exemple la participació de la banda a Saragossa, durant la festa del Pilar de
l’any 1912 al diari ABC del dissabte 19 d’octubre, pàgina 18.
(5) Luz y unión.
Boletín de la Liga Espiritista Española, núm. 3, març de 1908, pàgina 70.
(6) Revista catòlica de las cuestiones
sociales, núm. 146, febrer de 1907, pàgina 95.
(7) Sobre aquesta
qüestió us recomanem que mireu el llibre de Jaume Fullola: Miners i pagesos.
L’explotació de lignits a la conca de Mequinensa. Una societat rural minera
(1800-1950)” Lleida, Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida,
2011. 21è premi Josep Lladonosa d’Història Local dels Països
Catalans.
(8) Arxiu Capitular
de Lleida, VP-47, exp. 11.
(9) Arxiu Capitular
de Lleida, VP-49, exp. 33. Any 1925.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Què et sembla aquesta notícia? digues la teva!!!