Per Jacinto Bonales.
En el transcurs de l'edat moderna els habitants dels
pobles estaven obligats a pagar tot un seguit d'imposicions i a satisfer tota
una sèrie de prestacions que tenien un origen feudal. Aquests es pagaven o es
realitzaven a favor del senyor del terme o, en el seu cas, dels diferents
senyors, així com a les autoritats eclesiàstiques locals. Mequinensa, igual que
altres pobles d'Aragó i de la pràctica totalitat dels de Catalunya, estava
obligada a satisfer als seus senyors drets relatius a la senyoria territorial,
a la senyoria jurisdiccional i als pagaments eclesiàstics. Veiem tot seguit les
característiques d'aquests drets al nostre terme.
La senyoria
territorial
En termes generals, el senyor tenia el domini sobre els
homes (cristians i sarraïns, però no jueus, que eren de la Corona) i sobre el
conjunt del territori. Aquest domini no s'ha d'entendre, necessàriament, com
una «propietat» plena com l'actual, sinó com a una preeminència sobre tot el
terme. En tot cas, en la majoria dels casos de Catalunya i de la Franja
d'Aragó, la senyoria territorial existia i estava en mans dels senyors, que
mantenien el control de les «vagants» (muntanyes, erms, sots dels rius), i
deixaven als veïns el domini útil (la capacitat d'utilitzar, treballar, heretar
i vendre) de certs béns (terres, edificis) a canvi d'un pagament anual (cens),
ja fos anomenat emfiteusi (Catalunya), ja treudo (Aragó), i amb unes
limitacions: la fadiga (temps que tenia el senyor per quedar-se el domini útil
de la terra pagant la quantitat oferta pel comprador, normalment de 30 dies) i
el lluïsme (en la compra-venda s'havia de pagar al senyor un terç del valor de
la transacció).
A Mequinensa però, la senyoria territorial era molt laxa,
ja que des de la conquesta els senyors estaven interessats en «repoblar» de
cristians el territori. Així doncs, la majoria de les terres eren «lliures»
dels veïns cristians que les posseïen, encara que alguns béns (cases i terres)
estarien subjectes a pagament de cens emfitèutic o treudo. No passava el mateix
amb els béns dels musulmans; aquesta comunitat havia de pagar per cap d'any
(ninou) la «sofra», consistent en 16 sous per cada casa que tingués bestiar de
treball, i 12 sous per cada casa que no en tingués (els bracers). Els drets i
prestacions per senyoria territorial a Mequinensa eren els següents:
Censos:
com hem dit algunes cases i masos pagaven censos al senyor (els Montcada i,
després, per herència, els Medinaceli), i ho feien en gallines, pagant
anualment al voltant de cinquanta parells. Amb aquest pagament simbòlic, que
feien cristians i musulmans, es reconeixia el domini directe (o superior) del
senyor sobre les cases, és a dir, sobre el conjunt de les heretats. A més els
musulmans havien de pagar l'onzè dels productes d'horta del Sot de Viols, per concessió
senyorial de 1307, reservant-se els Montcada el dret de fadiga només de deu
dies sobre aquestes terres en cas que les venguessin.
Les herbes i
muntanyes, com a «vagants», eren del senyor, i aquest havia de donar permís
per utilitzar-les, ja com a conreu, ja com a pastura, ja com a font de fusta
per a ús domèstic. L'any 1355 els Montcada van concedir en emfiteusi el terme i
la muntanya a la universitat de cristians i musulmans a canvi d'un cens anual
de 300 sous, amb el que seria el poble el que decidiria què fer amb aquestes
terres, però l'establiment fou anul·lat pel senyor l'any 1362, veient que la
població no prosperava. Així aquell any va donar llibertat i franquesa a tots
els habitants de Mequinensa per conrear, pasturar, fer llenya, carbó, caçar i
fer foc a tot el terme, sense cap impedient senyorial. Ara bé, si el comú
arrendava les herbes (les pastures), el senyor en percebria la meitat del preu.
La lleuda era
un impost que pagaven els «estranys», és a dir, els forasters, i que gravava
les mercaderies que circulaven per riu i per terra. Sens dubte era el més
important dels impostos senyorials ja que el riu, en aquella època, era el
principal mitjà de transport de mercaderies. A finals del segle XV es va
arribar a cobrar 7000 sous anuals.
El senyor, a més, controlava en monopoli els molins,
forns, carnisseria i pesqueries que serien cedits (el forn, la carnisseria i les
pesqueries) a alguns vassalls del senyor sota pagament anual en moneda i,
posteriorment, al comú.
Finalment trobem un altre conjunt de drets de la senyoria
territorial que consisteixen en prestacions personals: la jova i la guarda. La guarda
consistia en pujar al castell, en èpoques determinades, a fer això, guarda,
essent escollits un número d'homes cada dia i havent de passar per aquesta
tasca tot el poble per tanda.
La jova era, en canvi, una prestació vassallàtica en
treball. Un cert número de dies a l'any els veïns, cristians i musulmans,
havien d'anar a fer jova, és a dir, a treballar a les terres del senyor (quan
aquest encara disposava de patrimoni al terme i el posava en conreu), a fer
obra al castell (continuada aquesta jova, per ordre de l'ajuntament, després de
finalitzat el règim senyorial), i a fer obres de neteja i manteniment a les
basses del secà, i a les sèquies del rec.
La senyoria
jurisdiccional
El govern del terme i l'administració de justícia, eren
prerrogatives del senyor jurisdiccional que, en aquestes comarques, coincidia
en la figura del senyor territorial. És veritat que existien les figures dels
consellers i jurats, posteriorment alcalde i regidors, però depenien
directament del senyor jurisdiccional i del seu procurador o governador.
D'altra banda, la justícia, en primera instància, l'executava un veí, el batlle,
que era designat pel mateix senyor jurisdiccional. Aquest dret jurisdiccional
es traduïa no només en l'exercici de la justícia (i en el cobrament de les
corresponents taxes judicials, que percebia en part el batlle i en part el
senyor), sinó també en tres impostos: la quístia, el fogatge i els bans.
La Quístia,
altrament dita quèstia o qüèstia, és el més comú dels impostos per la «jurisdicció
civil i criminal, alta i baixa, mer i mixt imperi». Es podia pagar en comú, és
a dir, que l'ajuntament pagava al senyor un valor determinat per tot el poble,
havent fet el comú el repartiment; o bé individualment, pagant una quantitat
fixa cada casa «antiga» del poble, restant exemptes les cases noves, però
quedant aquestes al marge de la participació en les institucions municipals. En
el pagament d'aquest impost senyorial podem entreveure que Mequinensa tenia un
règim força especial, essent molt lleu la pressió del senyor sobre el poble.
Des de l'edat mitjana només pagaven la quístia els musulmans a raó de 6 lliures
jaqueses cada any. Després de l'expulsió, al segle XVII, l'impost va
desaparèixer, però el senyor va incrementar les rendes ja que va crear un nou
delme sobre aquestes terres que pagarien els nous possessors.
El Fogatge és
un impost procedent dels «mals usos» medievals que a Catalunya va ser suprimit
amb la sentència de Guadalupe al segle XV, si bé va continuar en molts pobles
ja amb aquest nom, ja canviant-se a quístia. Es tracta d'un pagament fix,
anual, que havia de satisfer cada casa. A Mequinensa no es va pagar mai.
Els Bans són
l'equivalent a les multes, i les imposava el batlle i fins i tot els jurats o
regidors, a tot aquell que incomplia alguna norma local. Com arreu, els bans no
podien arribar a 3 lliures, és a dir, que les multes podien ser des d'un sou
fins a 59 sous. Els diners es repartien de forma diversa entre el senyor, el
batlle i el comú.
El delme i la
primícia
El delme era
un tribut eclesiàstic de caire universal que, en teoria, estava destinat a
subvenir les necessitats de l'església; però en la realitat normalment
pertanyia als senyors gràcies a una concessió de la Santa Seu. A Mequinensa, el
caire de conquesta tardana sobre els musulmans, i la necessitat de repoblar de
cristians i d'adoctrinar als musulmans, feu que els conqueridors donessin el
delme al rector del poble que, durant uns segles ho seria el de Fraga. Amb la
segregació parroquial el delme restà a mans del rector de Mequinensa. Els
musulmans no pagaven delme ja que el senyor els va eximir del pagament. A
principis del segle XVII, en expulsar als musulmans, el ple domini de les seves
terres van retornar a mans del senyor, que les concedí a diferents cristians
havent de pagar-li a ell el delme del que produïssin. Així als segles XVII i
XVIII a Mequinensa hi havia dos delmes, el delme en general, que cobrava el
rector del poble, i el delme «de les terres dels moros» que cobraven els
Montcada i per herència els Medinaceli. Es pagava delme de blat, sègol, ordi,
civada, cànem, lli, oli, vi i corders, i la quantitat era de cada deu unitats
collides, una per al delme i 9 franques per al productor.
La primícia era
una espècie de delme «menor» que es creà per a pagar als rectors dels pobles,
ja que normalment el delme estava en mans dels senyors. A Mequinensa, com el
delme s'havia concedit al rector, els senyors van atorgar aquest dret al Comú, al
conjunt del poble, és a dir, a l'ajuntament. Aquest emprava els diners per «l'obra»
de l'església: el comú o universitat de veïns i singulars cristians de
Mequinensa eren els propietaris de l'edifici, i l'ajuntament esmerçava la
primícia en el manteniment de l'edifici i, en ocasions, en la lluminària. Es
pagava primícia de tots els fruits que pagaven delme, i la quantitat era de
cada trenta parts de collita, una per a primícia, pagament que, com el delme,
estaven obligats a efectuar tots els veïns de Mequinensa, així com els
terratinents que treballaven terres del terme.
Un conjunt de prestacions que desapareixerien íntegrament
al segle XIX amb la revolució liberal.
Esta molt be tota aquesta informacio pero no em queda clar si aixi pale de Mequinensa o De tot Arago?
ResponEliminaNomés de Mequinensa. En general, a la resta d'Aragó les imposicions senyorials eren bastant diferents!
ResponElimina