Per Jacinto Bonales
Després de la conquesta definitiva de
Miknesa a mans dels cristians l’any 1149, es va plantejar la necessitat
d’organitzar aquest nou territori per part dels senyors de la guerra. La
vila, amb una població bàsicament formada per sarraïns, trigaria anys en poder
atreure població cristiana donada la gran “competència” entre els nous
territoris que, en pocs anys, van passar a dependre de l’òrbita dels comtats
catalans i del regne d’Aragó: des de Lleida i Fraga fins a Tortosa.
La població de Mequinensa, tant la
islàmica com la cristiana acabada d’arribar, durant dècades van dependre de les
autoritats senyorials, els milites que tenien el castell com a centre de
poder i residència. Mostra d’això és la “Partilla de términos” de
Mequinensa amb Fraga –ja comentada en un altre article– signada l’any 1246,
gairebé cent anys després de la conquesta, i on no participen les autoritats
municipals de la nostra vila (a diferència de les de Fraga, que sí que ho fan
com a probi homines). Efectivament, tot sembla indicar que el poder
local, que emanava del senyoriu, encara estava en mans dels agents senyorials
en aquest segle XIII. Així l’any 1246, essent la senyoria de Pere de Montcada i
de la seva esposa Sibil·la, el poder local era exercit pels “homines suos”,
els militars de la plaça: Llorenç de Terrassa, Joan Cubero, Cleón Despés militis,
Fortún Garcés militis, Arnau de Mollet batlle, Berenguer del
Castillo montarii i Ramon Cosí de Miquinencia, aquest darrer
probablement veí del poble.
Però ja a la segona meitat del segle XIII
i perfectament consolidat al segle XIV, el caràcter militar de la plaça no
podria atura el moviment d’autonomia municipal –d’altra banda general-,
documentant-se ja la primera i principal forma d’organització: el concilium
o Consell General, assemblea oberta de tots els veïns de la vila, amb
personalitat jurídica i pública reconeguda. I també els seus representants, els
jurats. Com hem dit, a Mequinensa vivien cristians i sarraïns; junts
però no barrejats. Aquests col·lectius formaven dos societats que convivien
però amb règim jurídic, econòmic, polític i social diferenciats; i per tant,
amb dos sistemes de representació totalment diferents i separats. Els cristians
es reunien en consell general de la Universitat dels cristians, i
comptaven amb dos jurats, els seus representants. Les assemblees veïnals es
celebraven per sol·licitud dels jurats, per manament del batlle –del que ja en
parlarem– i amb pregó del nunci, saig o corredor jurat de
la vila, que comunicava la congregació del consell a veu i a toc de les
campanes de l’església de Santa Maria. L’assemblea es reunia, normalment, dins
la dita església de Mequinensa. Els sarraïns, però, es reunien en consell
general de l’Aljama o moreria, i comptaven també amb dos jurats, els
seus representants, així com un alamí (documentat entre 1388 i 1485) o
un alfaquí (documentat entre 1486 i 1490). L’alamí, segons la
historiadora Marta Monjo (1) era la personalitat principal de l’aljama, amb
funcions similars a les que tenia el batlle cristià, mentre que l’afaquí
era el que “regula la vida legal i vetlla perquè s’ajusti als preceptes
islàmics”. Aviat, però sobresortirien d’entre els veïns els prohoms o probi
homines, caps de casa o veïns, tant cristians com sarraïns, reconeguts com
a principals veïns entre el conjunt de la població i que gaudirien d’un accés
més freqüent als càrrecs municipals (2). Aquests veïns principals formaran el
consell restringit de prohoms; una espècie de consell assessor dels jurats.
Sabem de la seva existència per un pergamí de l’any 1363 que assenyala com a
consellers cristians a Domènec Esteller, Guillem Gostanç, Bartomeu Ferrer,
Guerau Alentorn, Domènec Pellicer, Domènec de Sentbetrià, Berenguer Gostanç,
Ferrer Llop i Domènec Guifré (3).
A Mequinensa, doncs, hi havia dues
comunitats, amb dues assemblees o consells, i quatre jurats, dos per comunitat.
Val a dir que per a les qüestions transcendentals de la vila –com la
sol·licitud de crèdits per al municipi– es reunien junts, els cristians i
sarraïns, en el Consell general d’Universitat i Alhama, a toc de campana
i pregó del nunci jurat, aplegant-se als soportals o porxos de la plaça
Major, amb la presidència del batlle.
Dependents del senyor i, doncs, per sobre
de les comunitats de Mequinensa, hi havia tres càrrecs al poble: el notari de
la vila, el nunci o corredor (pregoner), i el batlle. Aquest darrer, el batlle,
que a partir del segle XV és anomenat batlle y justícia, no era altre
que el jutge en primera instància, designat pel senyor del terme (els Montcada)
o pel seu procurador de la baronia, per tal d’exercir la justícia bàsica
i el poder polític. Es tractava generalment d’un militi o cavaller,
oficial del senyor, de plena confiança, encara que amb el temps passarà a ser
un dels principals veïns cristians del poble. Ajudat per un assessor
jurisdiccional, repartia justícia i s’encarregava de la policia i de la
tributació senyorial, és a dir, de vigilar i cobrar els diferents impostos que
els veïns havien de pagar als Montcada.
Deixem tot seguit una llista amb els
càrrecs que hem pogut documentar als segles XIV i XV.
1331
|
Batlle
|
Joan de
Cardona
|
Jurats
cristians
|
Guillem
Gostanç, Joan de Sent Bretrià
|
|
Jurats
sarraïns
|
Agnit[..]d
Corbet, Abçaÿt Dabcaÿt
|
|
1340
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
? i Pere
Soro
|
|
Jurats
sarraïns
|
Mahoma
Daziz, Maffomado Atidatxo
|
|
1340
(1341?)
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
Guiyamó de
Sentbetrià, Domingo Spres
|
|
Jurats
sarraïns
|
Ffemado de
Maçot, Acmet Porello
|
|
1355
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Jurats
sarraïns
|
Famado de
Bassarrons, Azit fill de Braim Daziz
|
|
1362
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
Bernat de
Manila, Jaume Cosit
|
|
Jurats
sarraïns
|
Famado de
Barrassons, Azit de Braim Daziz
|
|
1363
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
Lorenç
Steller, Vera Cavaller
|
|
Jurats
sarraïns
|
Jute
Ferrabim, Famado Daltanoz
|
|
1370
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Jurats
sarraïns
|
Mafoma de
Aziz, Mafoma de Fogaça
|
|
1388
|
Batlle
|
Blascho de
Mur
|
Jurats
cristians
|
Bartholomeu
de Biosca, Pedro de Soro
|
|
Alamí
|
Ferrigot
de Bençala / Mofferig Avençala
|
|
Jurats
sarraïns
|
Culema de
Caet de Aziz, Caet Aigadar / Homado de Bençala.
|
|
1393
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Fferrargum
de Bençala
|
|
Jurats
sarraïns
|
Acmet de
Fferrebim, Calema Daziç
|
|
1400
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Feraiz de
Bençala
|
|
Jurats
sarraïns
|
Juci
Ferrabin, Ffamado Dalsuent
|
|
1401
|
Batlle
|
Joan de
Campos
|
Jurats
cristians
|
Dominico
Soro, Bernat Cerdà
|
|
Alamí
|
Farranot de
Bençala
|
|
Jurats
sarraïns
|
Nice de
Ferrabim, Famadono del Font
|
|
1404
|
Batlle
|
Joan de
Brota
|
Jurats
cristians
|
Joan Soro,
Ferrer de Blivar
|
|
Jurats sarraïns
|
Ffamado de
Fogaça, Juci Ferrabin
|
|
1406
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Ali Dazys
|
|
Jurats
sarraïns
|
Juri de
Ffarrabin, Ffaraig Algiram
|
|
1430
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Fferiget
de Bençala
|
|
Jurats
sarraïns
|
Aduraçme
de Fogaça, Phumado (...)
|
|
1443
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alamí
|
?
|
|
Jurats
sarraïns
|
Mafoma
Daziz de Daziz, Brafim Feduam
|
|
1453
|
Batlle
|
Joan de
Broca
|
Jurats
cristians
|
Guillem
Nadal, Joan Lop
|
|
Alamí
|
Famado de
Fogaça
|
|
Jurats
sarraïns
|
Mahoma
Alfaqui, Brahim Algaravi, Fomoduc de Focet
|
|
1485
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alamí
|
Juci
Mossegui
|
|
Jurats
sarraïns
|
?
|
|
1486
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alfaquí
|
Maffoma
Levi
|
|
Jurats
sarraïns
|
Maffoma
Absayt, Maffoma Fogassa
|
|
1488
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alfaquí
|
Mahoma
Levi
|
|
Jurats
sarraïns
|
Mahoma
Daziz, Mahoma Fogaça. Lloctinent: Gali Fogaça
|
|
1490
|
Batlle
|
?
|
Jurats
cristians
|
?
|
|
Alfaquí
|
?
|
|
Jurats
sarraïns
|
Mohama
Absidacho, Daziz bin Cayt (a) Lo Moro.
|
|
1493
|
Batlle
|
Joan Lop
|
Jurats
cristians
|
Bertholomeu
de Sant Bitran, Joan Serrano
|
|
Jurats
sarraïns
|
?
|
(1) Marta Monjo: Sarraïns sota el
domini feudal. La Baronia d’Aitona al segle XV. Lleida, Edicions de la
Universitat de Lleida, 2004.
(2) És el que es desprèn de l’acte de
divisió de termes entre Mequinensa i Favara de l’any 1331, quan són presents –a
més dels jurats– dotze cristians i tres sarraïns.
(3) Ajuntament de Mequinensa, pergamí 15.
Agraïm a l’Ajuntament de Mequinensa les facilitats per accedir als pergamins
que custòdia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Què et sembla aquesta notícia? digues la teva!!!